Deze week in De Morgen: homeopathie en TM

handgeschreven-editie-antwerpse-morgenAls je 16 jaar bent en je leest De Morgen niet, dan heb je geen hart. Als je 40 jaar bent en je leest nog steeds De Morgen, dan heb je geen verstand.

Zo gaat ongeveer het citaat van Churchill. Of van Clemenceau. Heel precies weet ik het niet meer. Wat ik mij nog wel herinner is De Antwerpse Morgen. Midden jaren 80 wist ik amper wat een krant was, maar omdat de leraar op het katholieke college er meewarig over deed, wist ik plots dat ik iets goeds in handen had.

En dat waren nog eens tijden, zie. Ik herinner mij zelfs nog een volledige handgeschreven, wat zeg ik, bic-geschreven oplage. Oké, waarschijnlijk was toen het aantal redactieleden inderdaad hoger dan het aantal te schrijven exemplaren in de volledige oplage en misschien was dat nu net de oorzaak van enkele problemen, maar dat waren nog eens tijden.

Ik lees ‘em dus nog steeds, De Morgen. Met het deel “Antwerpse” is het — oh verrassing! — mis gegaan. Waar was ik… ik lees ‘em dus nog steeds, De Morgen, maar met iets meer argwaan en kritiek, maar dat heeft nu net die Antwerpse Morgen mij geleerd. En toch, deze week heb ik twee maal hardop gejuicht. Deze week ging De Morgen niet kort door de bocht of plat op de buik. En dat moeten we vieren!

WaterZo was er het artikel Artsen wijzen homeopathie massaal af (31 mei 2013). Toegegeven, het was een bericht van Belga, maar deze keer zonder Dara O’Briainse “balans”, dus zonder het holistisch geteem van een alterneut. Het artikel kunnen we plaatsen in de context van Laurette Onkelinx’ lumineuze idee om de wet Colla serieus te nemen. De minister van Volksgezondheid heeft eerder al bekendgemaakt dat ze verschillende alternatieve geneeswijzen officieel wil laten erkennen, te beginnen met homeopathie. Maar genoeg over homeopathie: hoe minder we schrijven, hoe krachtiger het statement.

 

Het tweede DM-artikel deze week dat ten huize Kritische Massa applaus ontlokte ging over stressvrije scholen en beschrijft hoe de Maharashi-beweging zich in het onderwijs probeert te wurmen: Sekte infiltreert in onderwijs (1 juni 2013). De groep, een bekende bij het Centrum voor Schadelijke Sektarische Organisaties, probeert via info-sessies honderden Vlaamse en Brusselse leerkrachten te overtuigen van de kracht van Transcendente Meditatie.

Trots weet de site stressvrijescholen.be ons te melden dat Transcendente Meditatie op school wordt “[o]ndersteund door regeringen, beroemdheden, de pers, wetenschappers en dokters”. Uiteraard interesseren mij die laatste twee categorieën. “Wetenschappers en dokters ondersteunen het vanwege de vele wetenschappelijke onderzoeken die de effectiviteit bewijzen”, herhaalt de tekst. En één klik later lezen we:

600 études scientifiques confirment l’efficacité de la MT
Au cours des 40 dernières années, plus de 600 études effectuées dans 250 universités différentes ont confirmé l’efficacité de la MT. Plus de 100 revues scientifiques ont publié 350 de ces études. 32 de ces études ont été faites dans l’éducation afin de vérifier l’efficacité de la technique de Méditation Transcendantale dans l’éducation.

Et c’est tout. Hier stopt het. TM is dus goed voor ons Frans, en dat kan ik enkel toejuichen. Maar qua wetenschappelijke onderbouwing van hun claims halen ze een onvoldoende: niet één link naar één studie (van de mogelijke 600). Nada, noppes, nothing. Met andere woorden, deze anti- en a-wetenschappelijke sektarische beweging, die doorgaans een anti- en a-wetenschappelijk publiek aantrekt, gebruikt het argument ‘wetenschappelijk bewezen’, maar laat het na dit in te vullen. Wie neemt hier nu genoegen mee? Welke leraar laat zich hierdoor een rad voor de ogen draaien? Bronnenonderzoek is en blijft een eindterm in het secundair onderwijs en neen, “gelezen op Tinternet” hoort daar tot nader order niet bij.

Uit nieuwsgierigheid even op de website transcendentemeditatie.be rondgekeken. En ook daar denkt men te kunnen overtuigen door celebrities op te voeren, die hun anekdotische bewijsjes in de marge mogen aanprijzen. Blijkbaar is volgens sommige mensen het meervoud van ‘anekdote’ nog steeds ‘bewijs’.

Als we transcenderen komen we in een toestand van éénheid met iets dat hoger is dan ons individuele zelf. Dit klinkt misschien op het eerste zicht esoterisch, maar ook dit kunnen we vandaag heel praktisch beschrijven. Wat vroeger in het gebied van het mystieke of religieuze lag, komt vandaag veel meer in het gebied van het wetenschappelijke.

Als u écht benieuwd bent naar wat u nu zonet gelezen heeft, dan kan u zich nog even onledig houden met de verzameling langue vide in de sectie in contact met ons “hogere zelf” op dezelfde website.

Maar wat is nu Transcendente Meditatie?

Transcendente Meditatie (TM) is een mentale techniek die twee keer twintig minuten per dag beoefend kan worden. Het process van TM beoefening kan samengevat worden in 3 woordenEenvoudig, natuurlijk, en moeiteloos.

Bij wiskunde gaat het dus al niet helpen. En nochtans beweren de TM’ers dat “de ervaring van transcenderen eigenlijk het echte doel van het onderwijs vervult”. Slik, klik en lees Transcendente Meditatie (TM) en het échte doel van onderwijs: de volledige ontwikkeling van het kind.

Oh ja, voor ik het vergeet te melden: 1200 euro kost het TM-programma, maar voor leerkrachten is er de speciale prijs van 450 euro. Waarbij ik me gespeeld ernstig afvraag of een schoolbudget daarvoor dient.

siddhiWat de website ook bespreekt is het yogisch vliegen, ofte leviteren. “Gaan ze die ADHD’ers nu ook nog leren vliegen?”, vraagt u zich misschien wel af. Zo’n vaart zal waarschijnlijk het niet lopen. Yogisch vliegen, da’s TM voor de oudere en meer gefortuneerde zweefteef (m/v):

Eén van de aspecten van het TM-Sidhi programma is Yogisch Vliegen. Dit is een techniek waar het lichaam door een hoofdzakelijk mentale impuls naar boven gaat. Het lichaam komt onmiddellijk terug naar beneden, zodat het er voor een buitenstaander veel meer uitziet als een korte hop dan als echte levitatie. […]
Als professionele atleten zouden proberen het hoppen van de Yogische Vliegers na te bootsen zijn die meestal volledig uitgeput na 15 minuten. De Yogische Vlieger kan daarentegen gemakkelijk een uur verder gaan, en hij zal meer energie hebben erna dan voor hij begonnen is.

Maar terug met beide voetjes op de vaste grond en de echte wereld waarin mijn gazet twee keer in twee dagen gescoord heeft. Hup, De Morgen, Hup!

 

Update: via Twitter stootte ik op de schitterende Engelstalige en Nederlandstalige blogs van Pedro De Bruyckere, verbonden aan de Arteveldehogeschool te Gent, die gehakt maakt van TM, TM op school en de lezingen van TM-goeroe Ashley Deans. Trouwens, de blogs zijn niet alleen omwille van dit onderwerp het lezen meer dan waard.